تغییر نام خیابانهای تهران گاهی با رضایت وگاه با مخالفت اهالی یک محله و خیابان روبهرو میشود. این بار هم شورای اسلامی شهر تهران در مصوبهای نام برخی از خیابانها و معابر منطقه۲۲ را تغییر داده است. همین موضوع باعث شده تا برخی اهالی معترض شوند، چرا که هنوز بسیاری از خیابانهای تازه شکل گرفته این منطقه اسم و رسمی برایشان انتخاب نشده است.

نامگذاری

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: اهالی اعتقاد دارند میتوان این نامها را روی پلاکهای این معابر نوشت و به دیوار خیابان کوبید و هویت نامهای قدیمی را همچنان حفظ کرد.

برخی ساکنان و اهالی از تغییر نام کوچهها و خیابانها ناراضیاند. آنها بر این باورند که این نامها هیچ همخوانی با هویت محلههایشان ندارد. شهروندان معتقدند چون با نامهای قدیمی این معابر خو گرفته و مانوس شدهاند باید همانطور باقی بماند. «علی مردانی» بیش از ۱۵سال در محله آبشار سکونت دارد.

او مخالف تغییر نام برخی از معابر این محله است و میگوید: «این کمترین حق یک شهروند است که راجع به محلهاش نظر دهد. بیتوجهی به همین کار به ظاهر ساده و کماهمیت باعث میشود شهروندان نام محله، خیابان یا کوچه خود را دوست نداشته باشند. نه به دلیل اینکه نام جدید نام بدی است، بلکه فردی که در طول زندگی با نام خیابان یا کوچه خاصی در این محله زندگی کرده است، آن نام بخشی از هویت محله او خواهد بود.

اکنون سالهاست که چشم و گوش اهالی با نامهای قدیمی عجین شده است و وقتی بخواهیم به شخصی نشانی بدهیم، بر اساس نام قدیمی که در ذهنمان نقش بسته است، او را راهنمایی میکنیم.»

وی در ادامه به اولویتهای مورد نیاز برای تغییر نام خیابان اشاره میکند و میگوید: «اگر هم بنا به ضرورت قرار است نام یک خیابان تغییر کند باید نامی انتخاب شود که مرتبط با محله باشد. نامی آشنا و محلی که اهالی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. برای مثال اکنون نام خیابان «رهی معیری» به نام «اسفراین» یا خیابان «خواجوی کرمانی» به «جیرفت» تغییر پیدا کرده است.

متأسفانه تغییر نام این خیابانها و انتخاب نام جدید بدون نظرسنجی از شورایاران و اهالی انجام شده است. در برخی محلههای این منطقه اهالی و ساکنان جدید ساکن شدهاند و بومی محله نیستند. به همین دلیل هیچ تعلق خاطری نسبت به محله خود ندارند، اما در محلههای قدیمی این منطقه مانند شهرک گلستان، آبشار و المپیک اینطور نیست. ساکنان این خیابان بومی هستند و بافت این محله تغییر چندانی نکرده است.»

خداحافظی با شاعران سلام به شهرهای ایران | انتقاد اهالی از تغییر نام معابر و خیابان‌های منطقه۲۲

 «باغ راز هستی» رفت و «سمنها» آمد

تغییر مداوم اسامی معابر و خیابانهای منطقه، باعث سردرگمی اهالی در یافتن نشانی پستی میشود و حتی این رویه میتواند بر احساس وابستگی آنها به محلهشان هم تأثیر منفی به جایگذارد. «رستگار» یکی از ساکنان قدیمی، همانطور که با دستش به تابلو تر و تمیزی که به تازگی در خیابان نصب شده است، اشاره میکند، میگوید: «این نامگذاریها علاوه بر خیابانها به بوستانهای منطقه هم رسیده است.

برای مثال نام بوستان «سمنها» جایگزین بوستان «باغ راز هستی» شد. همچنین در نامگذاریهای اخیر اغلب خیابانهایی که نام شاعران برجسته ایرانی روی آن نقش بسته بود، تغییر پیدا کرده است. براساس چه ملاک و معیاری باید نامهای اصیل حذف و نام شهر یا روستاهای کشور برای خیابانهای کاملاً محلی انتخاب شود. برای مثال اکنون خیابان «پالیز» به «کهنوج» تغییر نام داده است. نباید با تغییر نام یک خیابان هویت یک محله را از بین برد و سلیقهای عمل کرد.

بهتر بود قبل از تغییر نام از شورایاران منطقه میپرسیدند که آیا اهالی با این تغییر موافقند یا خیر. شورایاران میتوانستند خیابان، میدان یا معابر بسیاری را به آنها معرفی کنند که برای این نامگذاری گزینههای مناسبی محسوب میشدند. این در صورتی است که اغلب معابر و میدانگاههای منطقه به نامهایی مانند صدف، موج، ساحل و... نامگذاری شده است و به راحتی میتوان نامهای جدید را برای آنها لحاظ کرد. این شیوه که فکر کنیم ما نامگذاری را انجام میدهیم و بعد مردم خودشان را هماهنگ میکنند منطقی نیست.»

تغییرنام به پیشنهاد و تصویب شورای اسلامی شهر بود

معمولاً برخی نامگذاریها را روابطعمومی شهرداری منطقه به کمیسیون نامگذاری پیشنهاد میدهد، اما برخی معابر را هم خود شورای اسلامی شهر تهران شناسایی و تغییر نام آنها را تصویب میکند. «روحالله دلیری» مدیر اداره روابطعمومی شهرداری منطقه۲۲ میگوید: «نامگذاریها براساس تصمیمات شورای اسلامی شهر انجام شده است.

موضوع تغییر نام خیابان در کمیسیون نامگذاری معابر شهر تهران مطرح و در جلسهای با حضور اعضای شورایشهر تصویب و ابلاغیه برای شهرداری تهران ارسال شد. در این مدت برخی از این نامگذاریها نیز از سوی منطقه برای بررسی مجدد و لغو این تغییرات به شورای ارجاع داده شده است.

وقتی تغییر نام معبر در شورایشهر تصویب و اعلام نصب تابلو میشود، دیگر نمیتوان آن نام را تغییر داد. انتخاب نام بوستان سمنها هم باتوجه به مصوبه شورای پنجم اتفاق افتاده است. به گفته «محمدی انارکی» شهردار منطقه، یکی از اقدامات سمنها در منطقه ۲۲ توجه به نگهداشت و توسعه فضای سبز شهری است که به دلیل کاشت نهالهای گوناگون در بوستانها از جمله در بوستان جنگلی چیتگر، لتمان کن، خرگوش دره و ارتفاعات البرز این تغییر نام برای قدردانی از آنها صورت گرفت.»

کد خبر 667803

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha